Kunnan ympäristöpalkinto Kyllikki Stålnackelle ja yhdistyksellemme

6.11.2023

Tietoa Kyllikki Stålnacken ja yhdistyksen saamasta ympäristöpalkinnosta ja perusteista löytyy kunnan sivuilta. Kiitos kaikille kitkentäkentillä ja hallinnossa - onnistuimme ja saimme aikaiseksi taas kerran hyvällä yhteistyöllä!

Aktiivinen, luontoa arvostava yhdistyksemme otti vieraslajien torjunnan ohjelmaamme muutama vuosi sitten Marita Arvelan luonto-osaamiseen nojaten. Marttajärjestö on paneutunut vieraslajihankkeeseen laajasti ja tietoa on saatavissa marttajärjestön sivuilla

Oma torjuntatoimintamme on muotoutunut kesäkauden kitkemistapahtumiksi keskustan alueella ja torjuntatalkoo-opastuksiksi, joita Kyllikki on  koordinoinut ja ohjannut.

Vieraslajipaikkoja on kitkettävä yleensä useamman kerran ja jopa useampana vuotena. Kitkeminen on hikistä puuhaa ja sitä on tehty pari tuntia kerrallaan. Työ on sujunut hyväkuntoisilla martoilla vaikka pusikossa. Jättipalsamin runsaat, vetiset versot irtoavat helposti, mutta jätteestä säkissä tulee tosi painavaa. Kunta on hoitanut jätesäkkien kuljetuksen sovitusta paikasta.

Kitkemistapaamisen on kruunannut aina kahvitteluhetki rupatteluineen - marttaemäntää tarvitaan ulkotilaisuuksissakin!