Kirkkonummen Porkkalan Martat

Toiminta

Meillä on omia marttailtoja, päiväkävelyitä, kaikille avoin käsityökerho, kierrätyskeskustoimintaa muiden marttayhdistysten kanssa, retkiä ja tutustumiskäyntejä monenlaisiin kohteisiin sekä talkootoimintaa.

Jäsenemme pääsevät oppimaan uutta marttajärjestön Martta-akatemiassa ja piirin koulutuksissa. Esimerkiksi omat ruokamarttamme käyvät ensin sovitun ruokakurssin, jonka pitävät sitten omassa yhdistyksessä jäsenille.  Marttaillat, joissa valmistamme ruokaa, ovat olleet aina antoisia.

Toiminnan tärkeitä periaatteita ovat yhdessä tekemisen ilo, kestävät valinnat ja avoimuus.

Toimintamme on vilkasta ja monipuolista ja jäsenet osallistuvat ahkerasti.

Jäsenistöä tiedotetaan tehokkaasti. WhatsApp-ryhmät ja laaja sähköpostiviestintä on pysyvää toimintaamme.

Yhdistyksen marttatapaamiset

Marttailtoina (noin joka toinen tiistai 18 – 20) kokoonnumme Papinmäen koulun ruokasalissa Gesterbyn koulualueella, Vilhonkummuntie 2 02400 Kirkkonummi.  Kuljemme pohjoispuolen, parkkipaikan puoleisesta ovesta. Ovi lukitaan klo 18. Jos tulet myöhässä, soita varapuheenjohtaja Merja Virtaselle niin tulemme avaamaan oven. Marttailloissa on emännät. Mukaan tarvitset villasukat/sisäkengät, mukin ja lusikan, nimilapun, marttahuivin, jos on sekä kahvirahan 3 eur.

Päiväkävelyt maanantaisin klo 11 alkaen kirjaston torin puoleisen ulko-oven edestä.

Kässämarttamme kokoontuvat noin kerran kuussa torstaisin 17 - 19. Tilaisuudet ovat avoimia kaikille. Ohjelma ja aikataulut kirjaston tapahtumissa.  Tapaamispaikka on Fyyrin Hormus tai Lonoks.

Kierrätyskeskustoiminta

Yhdistyksemme osallistuu Kirkkonummen muiden yhdistysten kanssa Marttojen kierrätyskeskustoimintaan. Tarkemmat tiedot Kirkkonummen suomen- ja ruotsinkielisten marttayhdistysten yhteisen kierrätyskeskuksen Fb-sivuilla.

Talkoomarttamme päivystävät kierrätyskeskuksessa muutaman kerran vuodessa ja yleensä vielä keskiviikkoisinkin.

Asukaspuisto Fyyri

Yhdistyksemme osallistuu Asukaspuisto Fyyrin marttatreffeihin, – katso tarkemmin

Olemme olleet tekemässä tekstiilien painatusta, paistamassa lettuja kodalla, kokkaamassa hävikkiruokia, mukana sieniretkellä ja koristelemassa pipareita. Toimimme asukaspuistolaisten tarpeen mukaan.

Muu talkootoimintamme

Yhdistyksemme on tehnyt pitkäkestoista ja tuloksellisesta vieraslajien torjuntatyötä, josta saimme 2023 kunnan ympäristöpalkinnon.

Järjestämme vuosittain perinteisen sieninäyttelyn ja –neuvontatapahtuman kirjastotalo Fyyrissä, joka kerää runsaasti väkeä.

Toimimme talkoomarttoina (sienineuvonta, jättipalsamin torjunta, lukumummutoiminta) lähikouluilla.

Jäsenemme neulovat kastesukkia seurakunnalle.  Viime vuonna neuloimme myös Papinmäen koulun ekaluokkalaisille sukat.

Eläkeliiton Kirkkonummen osaston kanssa yhteistyössä olemme ommelleet jalkapusseja Lehmuskartanon pyörätuolilla ulkoilutettaville asukkaille.

Suomalaisen seurakuntien diakoniatyötä olemme avustaneet Asunnottomien Yö - tapahtumassa.

Valokuvat

Katso kuvia tapahtumista Instagramissa.

Kevätohjelma  2024

16.01. Marttailta: Turkin tasavallan seuraavat 100 vuotta, FT Anu Leinonen Suomen  Lähi-idän instituutin säätiö
30.01. klo 17 - Ikäihmisen ruokavalio, ruokakurssi , Merja ja Tuija
13.02. Marttailta: Martan teehetki, avoin tilaisuus martoille ja ystäville
27.02. Vuosikokous
28.02. Olemme mukana Fyyrin Kalevalan päivän tapahtumassa paistamassa viikinkileipiä
12.03. Marttailta: Asahiharjoitus, Mita Baarman ohjaa
26.03. Marttailta: Lautanauhojen historiaa ja käyttökohteita, kudotaan yksinkertainen nauha, Maaret Eloranta
09.04. Marttailta: Kasvohoito, kosmetologi Jenni Tertsunen Hemmotteluhuone Uniikista, ilmoittautuminen s-postilla 2.4 mennessä
11.04 Martat opastamassa oppilaita Kantvikin koulun Arjen Sankarit -valinnaiskurssilla
20.04 ja 21.04 vietetään 125-vuotiaan marttajärjestön juhlaviikonloppua Tampereella; marttamessut ja juhlagaala lauantaina, juhlajumalanpalvelus ja liiton vuosikokous sunnuntaina. Tilaisuuksia voi seurata verkon livelähetyksiä tai matkata paikan päälle.
23.04. Marttailta:Valtionperinnöt, johtava lakimies Marjukka Vallioniemi Valtiokonttorista
25.04 9:30 -12 Kankaanpainantaa Marttojen kanssa Asukaspuisto Fyyrin Värkkäämössä
21.05. Villiyrtti- ja metsäretki 17:30 alkaen, opastus ja lähtö Ragdvalsin renkituvavalta, omat eväät

Kässämartat  kokoontuvat keväällä 2024 - avoin kaikille

Kässätreffeillä tehdään omia käsitöitä, tutustutaan uusiin malleihin, ratkaistaan erilaisia pulmia tai vain rupatellaan mukavassa seurassa.

25.01. Aiheena lasten villapaidat. Opastusta tekniikoissa ja ohjeiden tulkinnoissa. Fyyrin Hormus.

29.02. ompeluseura - Fyyrin Hormus

21.03. pitsit ja palmikot  - Fyyrin Hormus

25.04. ompeluseura - Fyyrin Lonoks

16.05. tossut   - Fyyrin Lonoks

06.06. aihe tarkentuu

Kierrätyskeskusvuorot keväällä 2024

13.01. ja  13.04. klo 10  - 14

Päiväkävelyt  keväällä 2024

Maanantaisin klo 11 kirjaston edestä torin puolelta  8.1 . alkaen 10.6 asti. Tervetuloa mukaan !